כתבת החודש

הדרכה בעידן המדיה החברתית

הדרכת עובדים בארגון משנה את פניה בעקבות חדירת המדיה החברתית לתחום הלמידה וההדרכה

המדיה החברתית מביאה מהפכה יסודית בתחומי הלמידה , ההדרכה והחינוך. מתודולוגיות הלמידה הידועות לרובנו כבר פותחו באוניברסיטאות, במשרדי חינוך, ובמחלקות ההדרכה של ארגונים במשך כמאה שנים, כמעט לכל אורך המאה ה- 20. עד להופעת המדיה החברתית, הלמידה נתפסה כפעילות מונולוגית מהמורה-המדריך היודע, אל התלמידים שלא יודעים. המדיה החברתית מביאה בעקבותיה תפיסת הדרכה ולמידה שונה לחלוטין. הלמידה נתפסת כפעילות דיאלוגית משותפת שבה לוקחים חלק סימטרי, אם כי לא בהכרח שווה, גם המורים וגם הלומדים. סוג זה של למידה מערב רגשות ומוטיבציה פנימיים המעודדים ביטוי עצמי, אמפטיה , הכרה ביכולת, ועוד.

למידה שיחתית : הסיטואציה הבסיסית של Facebook או של בלוג וטוקבקים, היא סיטואציה של שיחה. המשתמשים במדיה החברתית, התרגלו להציג דברים לא במונולוג מהסוג של ספר, אלא כשיחה או רב-שיח. לכן זה מעודד Brainstorming.
למידה  מעודכנת :Twitter  וFacebook ובלוגים עם טוקבקים וגוגל, מאפשרים עדכון מתמיד של הידע ושל נושאי הלימוד, באמצעות כלי ניטור וכלי אגרגציה של המדיה החברתית.
למידה מעורבת עם engagement ורמת מוטיבציה גבוהה : הסיטואציה הקבוצתית המתמדת, סוחפת רגשית.
למידה עם מוטיבציה פנימית : במדיה  חברתית, המקל והגזר (השכר והעונש) שהן מוטיבציות חיצוניות, הרבה פחות אפקטיביים מבעבר. לעומת זאת המוטיבציות הפנימיות כגון ביטוי עצמי, הכרה וכו’, הן הרבה יותר אפקטיביות.
למידה אקטיבית : המשתמשים הם יצרני התוכן. אין ספר לימוד סגור מראש. הלומדים תורמים לטקסטבוק הגמיש והדינאמי.
למידה ללא גבולות : ככל ש”הכיתה במדיה חברתית” גדולה יותר,מתקבלת חוכמת המונים גדולה יותר שאף משתתפת בפועל בתהליכי הלמידה. חוכמת ההמונים תורמת ללמידה בשלושה תחומים: א,  וריאביליות גבוהה של רעיונות. ב, אקספוננציאליות של רעיונות הנובעת מחוקי מטקלף וריד. ג, חיישנות גבוהה לחדשנות בזמן הקרוב לריל טיים.
למידה מותאמת : בכל מקום, בכל זמן, ובכל קצב.
שיווק וגיוס מאוד אפקטיביים של כמות הלומדים : באמצעות דף אוהדים בFacebook  או עוקבים בTwitter, אפשר לגייס לומדים רבים ולדעת לערוך עליהם אנליטיקה גם כאמצעי לגיוס לומדים וגם למעקב אחרי מצבם של הלומדים. אפשר לארגן את הלומדים בקהילות אונליין ואוףליין עם אירועים מסוג הרצאות פומביות, מסיבה, וכו’.
קהלי מטרה ללמידה : הדרכת עובדים בארגון, הוראה במוסדות להשכלה, הדרכת לקוחות על מוצרים חדשים או  על שירותים חדשים, שירותי הדרכה מסוג מצגות, סרטונים או טקסטים למטרות שיווקיות ומכירתיות.

שלבי ההקמה של מערכת הדרכה והלמידה במדיה חברתית | חיפוש חומרי לימוד רלוונטיים בגוגל ובTwitter . התחברות ואגרגציה לחומרי הלימוד. הקשבה לחומרי הלימוד. תגובה לחומרי הלימוד ואחר כך יוזמה בבחירת חומרי הלימוד. הקמת קהילות למידה אוף ליין ואון ליין. בדיקת ROI : איכות הלמידה, כמות הלמידה, תכנים חדשים, הערכה.

הארכיטקטורה של התוכן במערכת ההדרכה הלמידה : בבסיס התוכן נמצאים טקטסטים בויקי או בבלוגים, וידאו בYouTube, מצגות בסליידשר, ספרים בסקריבד, תמונוטת בפליקר. בFacebook אפשר להפיץ את התוכן, ליצור מעורבות engagement, לעשות Brainstorming, ולהרוויח מחוכמת ההמונים. בTwitter ניתן להודיע על אירועים, עדכונים ושאר עניינים שוטפים.

אין צורך לפתח קורסים באוניברסיטאות ומקצועות לימוד בבית הספר במשך שנים. יש לעדכן בזמן אמת מִידֵי כמה ימים או שעות בהתאם לנתוני המשתמשים בקורס (או במקצוע)

ד”ר אשר עידן הוא מנהל התוכנית לניהול מדיה חברתית בלהב הפקולטה לניהול באוניברסיטת תל אביב.
מרצה לניהול בווב 2.0 באוניברסיטת בר אילן

על הכותב

ממו מגזין

ממו מגזין

השאר תגובה

דלג לתוכןכפתור לפתיחת תפריט נגישותHandicapped logo whiteHandicapped logo black

תפריט נגישות

הצהרת נגישות